När man skall presentera en bostad eller en fastighet kan små detaljer ha stor betydning. Och eftersom konkurrensen är stenhård, är det inte alltid så lätt att skilja sig ut. Det är många faktorer i spel när man som potentiell köpare skall bestämma om man tycker att en viss bostad är intressant eller inte. De flesta av oss köper inte fastighet mer än en eller några få gånger i livet. Därför är man som kund noggrann och kräsen. Skall man lyckas att fånga potentiella köpares intresse skall man kunna få bostaden att framstå från sin allra bästa sida. Och eventuella intressenter skall kunna se bostadens möjligheter. De skall helst kunna ses sig själva bo i bostaden.
Virtuell styling och drönare
Det finns expertis som kan hjälpa till med de flesta delar inom skapandet av attraktiva bostadspresentationer. Hos exempelvis Esoft.com arbetar man med heltäckande lösningar, och de kan bland annat hjälpa till med virtuell styling. Tack vare fotorealistiska renderingar kan Esoft förvandla bilder från den tomma bostaden till versioner där bostaden framstår som stylat av en professionell stylist. Esoft erbjuder även andra moderna tilltag som t.ex. drönarfoton. Om man skall sälja ett hus som har ett attraktivt läge kan man med fördel visa fram omgivningarna som huset ligger i med hjälp av drönarfoton. Fotografier och filmer uppifrån framstår dessutom som väldigt professionella och kastar ett lys av exklusivitet över bostaden.
Säljande texter
Även om man har snygga bilder, videos, virtuell styling och drönar foton och videos, skall man inte underskatta betydningen av säljande och precisa texter. När bostaden skall beskrivas i detaljer kan man med rätt Copywriting hjälpa potentiella köpare med att få en positiv känsla för huset. Som spekulant skall man som sagt gärna kunna känna sig hemma i bostaden och här spelar sammanhangen mellan det visuella och det beskrivna en roll. Alla delar av presentationen bör ha ett enhetligt utryck och stil – d.v.s. den stil och det uttryck som säljer bostaden eller fastighetens starka sidor bäst.